Publicitate: Caut loc de munca! Totul despre CV!
Sursă foto:
-
Adăugat de
concursoman
07-06-2013 în data de
1617
vizualizări
Acest concurs a expirat în data de 2013-10-30. Vezi concursurile active
aici.
Publicitate: Caut loc de munca! Totul despre CV!
Publicitate: Caut loc de munca! Totul despre CV!
Pentru a putea concepe corect un CV, pentru a avea un CV cat mai bun, trebuie sa vedem mai intai ce este un CV, la ce foloseste acesta, cum ne ajuta?Un CV este o oglindire a activitatii profesionale, o biografie a acesteia. Analizand o candidatura, potentialii angajatori au nevoie de un minim de informatii despre cel care aplica pentru o pozitie disponibila in cadrul companiei. Asadar, acestia au nevoie de scurta biografie profesionala pe care o aminteam mai sus. CV-ul este un document pe baza caruia suntem sau nu selectati pentru a fi invitati la un interviu pentru o eventuala ocupare a unei pozitii vizate de catre noi. CV-ul reprezinta sansa noastra de a atrage atentia unui potential angajator asupra noastra si de aceea, acesta trebuie sa tina seama de cateva reguli. Mai mult decat un document care reflecta activitatea noastra profesionala, CV-ul este un mijloc de promovare, el fiind menit sa evidentieze realizarile noastre pe plan profesional, competentele, abilitatile si cunostintele noastre astfel incat sa il determinam pe angajator sa considere ca suntem un posibil ocupant pentru pozitia disponibila.Exista mai multe tipuri de CV, in conceperea acestuia fiind pusi in situatia de a ne adapta unor situatii diferite, dar nu trebuie sa pierdem din vedere obiectivul nostru profesional si tipul de pozitie vizata. Persoanele cu experienta se vor axa pe descrierea activitatii profesionale pana in momentul conceperii CV-ului, realizari specifice rezultate in toata aceasta perioada, studii si formare, competente, abilitati, aptitudini care ii ajuta sa performeze pe pozitia/pozitiile vizate si care au reiesit din activitatea anterioara. Cei fara experienta, care sunt proaspeti absolventi sau persoanele cu foarte putina experienta profesionala vor trebui sa se axeze pe alte zone precum: studii – note si medii obtinute, cursuri importante, proiecte la care au participat specificand contributia personala in cadrul acestora, burse, participari la diferite concursuri si olimpiade, premiile obtinute, date despre perioadele de practica, informatii cu privire la lucrarea de licenta. De asemenea, in CV, persoanele fara experienta pot mentiona pasiuni, activitati de voluntariat, activitati desfasurate pe perioada verii, angajamente part time sau project based.Vom alege astfel tipul de CV care ni se potriveste cel mai bine, in functie de contextul situational in care ne aflam si vom mentiona informatiile in ordinea pe care ne-o permite formatul CV-ului folosit de noi. Insa aici nu ne-am propus sa discutam despre tipurile de CV care exista si forma pe care acestea ar trebui sa o aiba. Pornind de la problemele sesizate in CV-urile voastre, ale ceror care ne-ati solicitat o analiza pe CV si un feedback pe acesta, ne-am gandit ca foarte util pentru voi este sa vedem ce fel de informatie trebuie sa contina un CV si forma in care prezentam aceasta informatie.Dar in primul rand, vom mentiona cateva reguli care trebuie respectate indiferent de tipul de CV pe care il folosim:- Folosirea unei fotografii in CV este o chestiune de optiune personala si, in cazul in care folosim o fotografie, trebuie sa fie una care sa respecte normele moralitatii, decentei si profesionalismului.
- Pornind de la obiectivul nostru profesional si pozitia vizata, CV-ul trebuie sa prezinte pe scurt datele foarte importante, esentiale, trebuie sa fie foarte organizat si acurat.
- CV-ul nu trebuie sa depaseasca 2 – maxim 3 pagini, in functie de formatul de CV ales si experienta profesionala (care poate fi de la inexistenta pana la foarte vasta).
- Pentru a putea fi cat mai usor de parcurs, in CV folosim propozitii scurte, concise, clare si nu fraze foarte lungi si elaborate.
- Limbajul folosit de noi trebuie sa fie unul adecvat, exprimarea trebuie sa fie una profesionista, folosind cuvinte cheie din domeniul specific pozitiilor ocupate, cuvintele cheie fiind foarte importante deoarece recrutorii pot folosi baze de date pe care le interogheaza in functie de cuvinetele cheie dintr-un anumit domeniu (de exemplu, cateva cuvinte cheie pentru domeniul Resurselor Umane sunt: recrutare si selectie, training, managementul performantei, evaluare, assessment center, inductie, exit).
- Mare atentie trebuie sa avem la greselile ortografice si gramaticale – acestea sunt de neacceptat intr-un CV. Dupa tehnoredactarea acestuia, CV-ul trebuie parcurs de mai multe ori pentru o buna verificare. Este chiar recomandat sa-l dam spre verificare altor catorva persoane care sa ne ofere feedback.
- CV-ul nu trebuie incarcat din punct de vedere grafic, simplitatea faciliteaza o usoara parcurgere a acestuia. Astfel, nu folosim fonturi elegante, grafice, sublinieri foarte multe, etc. Recomandat este sa folosim fonturi comune precum Times New Roman sau Arial iar ca marime font: 10, 11 sau 12.
- In CV nu se mentioneaza informatii despre orientarea politica, date despre religie si alte asemenea informatii care nu au relevanta pentru ocuparea pozitiei vizate si pentru performanta pe care o putem avea pe aceasta pozitie.
- Un CV trebuie sa fie totdeauna in perfecta concordanta cu dinamica vietii noastre profesionale si de aceea trebuie sa fie in permanenta actualizat.
- CV-ul nu trebuie sa denatureze in nici un fel realitatea, in interviu vor fi investigate toate aspectele mentionate de noi.
- Trebuie sa ne organizam CV-ul in mod strategic (exemplu: daca suntem proaspat absolventi, punem accent si incepem cu realizarile avute pe parcursul studiilor, daca suntem o persoana cu experienta, incepem cu experienta profesionala in ordine invers cronologica, menionand realizarile specifice avute).
- Domeniul in care ne dorim sa lucram pe viitor – nu specificam o multitudine de domenii deoarece vom lasa impresia indeciziei noastre asupra a ceea ce ne dorim ca si cariera pe viitor. Astfel, daca in trecut am activat pe diferite domenii, vom analiza foarte bine si vom decide asupra unui singur domeniu, specificandu-l pe acesta in CV, mentionand daca este cazul domeniile conexe alaturi de acesta;
- Tipul de pozitie vizata;
- Eventual tipul de companie pentru care ne dorim sa lucram – daca stim foarte bine unde ne dorim sa lucram (exemplu: companie multinationala, mica, in curs de dezvoltare) si domeniul in care aceasta activeaza (exemplu: FMCG, Oil & Gas).
- Contributia pe care noi dorim sa o aducem prin ocuparea pozitiei (exemplu: optimizarea proceselor financiare, cresterea nivelului vanzarilor, etc.).
- Aspiratii, teluri in ocuparea pozitiei.
- Pe fiecare pozitie ocupata incercam sa mentionam minim 3 – maxim 7 responsabilitati, in functie de nivelul de experienta in munca al fiecarei persoane. Nu este nevoie sa insistam pe pozitiile ocupate cu foarte mult timp in urma sau care nu au legatura cu actualul domeniu in care lucram.
- In detalierea responsabilitatilor trebuie sa pastram aceeasi parte de vorbire pentru toate responsabilitatile si pentru toate pozitiile ocupate. De expemplu, daca incepem detalierea responsabilitatilor folosind substantive (ex: coordonarea, supervizarea, planificarea), vom merge astfel pana la sfarsit iar daca incepem detalierea responsabilitatilor folosind verbe (ex: coordonat, supervizat, planificat), vom pastra partea de vorbire pana la finalul CV-ului, pe toate pozitiile ocupate.
- De retinut este faptul ca recomandat ar fi sa folosim verbe care exprima putere, forta (ex: coordonat, organizat, supervizat, planificat, monitorizat, implementat, etc.) si sa evitam folosirea persoanei I, si anume “eu”.
- Este bine ca o responsabilitate sa o constituim intr-o propozitie simpla, destul de scurta, foarte clara. Nu este recomandat sa folosim fraze complicate, elaborate, greu de parcurs. De asemenea, va trebui sa nu ajungem in extrema cealalta fiind foarte succinti in exprimare, folosind de exemplu 1 – 2 cuvinte pentru a exprima una din responsabilitati. Angajatorul sau persoana care parcurge CV-ul nostru trebuie sa isi extraga in mod facil informatiile necesare: responsabilitati avute, nivel de responsabilitate atins in ocuparea pozitiilor, etc.
- Este recomandat sa fim consecventi si asupra formei pentru a avea un CV usor de parcurs si a arata cat mai organizat. Vom detalia responsabilitatile cu litera mica, nu cu majuscule.
- De asemenea, pentru a asigura aceeasi facilitate in urmarire, este bine sa folosim numerotarea responsabilitatilor sau bullet-uri si nu sa le expunem ca pe o insiruire de propozitii.
- Este recomandat sa amintim cele mai importante realizari pe fiecare pozitie ocupata si sa cuantificam pe cat posibil (exemplu: “Ca ocupant al pozitiei de HR Specialist am demarat si finalizat cu succes un numar de 100 procese recrutare”). Exemplele concrete sunt foarte graitoare si este bine sa ne pregatim in acest sens si pentru interviu. Este foarte important sa putem argumenta si dovedi informatiile furnizate in CV. Deci, ceea ce este recomandat sa retinem este faptul ca, mai mult decat mentionarea responsabilitatilor pe pozitiile ocupate, vor retine atentia “realizarile” avute in ocuparea fiecarui loc de munca.
- Este recomandat sa amintim in CV-ul nostru acele competente si abilitati care au legatura cu pozitia vizata. Importante sunt toate competentele, abilitatile noastre dar pe potentialul angajator il vor interesa in prima instanta cele care ne vor ajuta sa performam pe pozitia disponibila in cadrul companiei si pe care noi ne dorim sa o ocupam.
- Nu folosim sabloane si nu mentionam la intamplare competente si abilitati, inspirandu-ne din alte CV-uri sau surse deoarece, cum spuneam si mai sus, in interviu se vor investiga cu siguranta informatiile oferite de noi in CV.
- Indicat este sa mentionam in CV numai acele competente si abilitati rezultate in activitatea noastra in ocuparea diferitelor pozitii, in urma unor auto-evaluari obiective si a evaluarilor altor persoane asupra noastra.
- Pentru fiecare competenta/abilitate amintita in CV este bine sa ne gandim la o situatie concreta din activitatea noastra din care sa reiasa aceasta (astfel, pentru fiecare competenta/abilitate din CV, este indicat sa ne gandim la un proiect la care am participat/pe care l-am initiat/implementat/gestionat, etc. in care sa povestim contextul, situatia respectiva, care au fost obiectivele pe care le-am avut, cum am actionat si care a fost rolul si contributia noastra in proiectul respectiv – detaliile acestea le vom pastra pentru interviu, in CV mentionam numai competentele si abilitatile, urmand recomandarile de mai sus).